Punca Masalah Penulisan Karangan dalam Kalangan Pelajar Tingkatan 5 Aliran Sastera | |||||||
SMK SERI SETIA | |||||||
Berdasarkan pada kenyataan yang diberikan, jawab soalan berikut dengan jujur dan telus. | |||||||
Baca dengan teliti setiap kenyataan. Pilih satu jawapan dengan menandakan ( / ) dalam | |||||||
ruang berkenaan berdasarkan skala yang berikut. | |||||||
Skala: 1= Sangat tidak setuju | |||||||
2= Tidak setuju | |||||||
3= Kurang setuju | |||||||
4= Setuju | |||||||
5=Sangat setuju | |||||||
Faktor pengajaran dan pembelajaran | |||||||
Kenyataan | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1.Pengajaran dan Pembelajaran yang | |||||||
kurang menarik. | |||||||
2.Teknik mengarang yang diajar | |||||||
susah difahami. | |||||||
3.Penerangan guru terlalu ringkas. | |||||||
4.Sukar menulis perenggan pendahuluan. | |||||||
5.Sukar menulis perenggan isi. | |||||||
6.Sukar menulis perenggan penutup. | |||||||
Faktor individu | |||||||
Kenyataan | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
7.Tidak minat mengarang. | |||||||
8.Kurang yakin kerana bahasa lemah. | |||||||
9.Kurang disiplin diri-sengaja tidak | |||||||
menyiapkan latihan. | |||||||
10.Tiada motivasi atau bosan belajar BM | |||||||
11.Sukar bertutur dalam bahasa melayu. | |||||||
12.Sukar menulis dalam bahasa melayu. | |||||||
Faktor Persekitaran | |||||||
Kenyataan | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
13.Tidak selesa ketika pembelajaran- | |||||||
kelas terlalu bising. | |||||||
14.Terpengaruh dengan rakan yang | |||||||
malas belajar. | |||||||
15.Waktu pengajaran bahasa melayu yang | |||||||
kurang sesuai-waktu tengah hari. | |||||||
16.Kurangnya perhatian ibu bapa atau | |||||||
penjaga kepada anak-anak dalam | |||||||
pelajaran menjadi punca pelajar bermasalah | |||||||
dalam subjek bahasa melayu khususnya | |||||||
penulisan karangan. |
~ PERKONGSIAN MAYA BAHAN -BAHAN KERJA KURSUS PBS DAN NOTA PENGAJIAN AM ~
Friday 18 January 2013
CONTOH BORANG SOAL SELIDIK 2
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment